„A színes kép, akármilyen színtelenül színes, pozitív. A fekete-fehér, az dráma”
2024. január 7. 14:52
Színes vagy fekete-fehér képek? Hagyományos analóg fényképezőgép, vagy digitális? Netán, ahogy az ma már általános, elég egy telefon is ahhoz, hogy jó fénykép szülessen? A fényképezés történetével foglalkozik a hétfő esti XXI. Század úgy, hogy közben fotósok, fényképekkel foglalkozó szerkesztők és kurátorok mondják el véleményüket és élményeiket. Például arról, hogy mi kell egy jó fényképhez, vajon utólag tilos-e belenyúlni egy kép szerkezetébe, vagy egyenesen szükség is van a takarásra, kivágásra, szerkesztésre.
A XXI. Század stábja majdnem egy éve kezdte a forgatást, amikor még csak előkészületben volt a Kereki Sándor képeiből összeállított kiállítás a Capa Központban. Akkor, amikor az alkotó és a kiállítás kurátora, Barakonyi Szabolcs még csak tervezte, hogy milyen képek kerüljenek ki, és ez a munka nem volt mentes a vitától. Például annál a képnél, amelyik nem volt tökéletes, mert az előhívásnál megsérült_
Ezen nagyon sokat vitatkozunk, amióta Szabolcs ezt kiválogatta. Szerintem ez egy óriási hiba, egy hívási hiba. Szabolcs szerint pedig ez nagyon jó kép
– mondta Kereki Sándor.
Barakonyi Szabolcs ezt megérti, és örül, hogy nem az ő képeről van szó. „De azt is figyelembe kell venni, hogy ezek a képek 50 évig a fiókban voltak, senki nem látta őket. Nem azért tetszik, mert hibás, hanem mert amikor erre a képre pici digitális formátumban ránéztem,
azt hittem, hogy a nap becsillanása az objektíven, és egyébként kompozíciós szempontból tökéletes helyen van. Vannak olyan hibák, amelyek esztétikailag képesek beépülni a képbe”
– mondta a vitatott fotóról a kurátor, aki maga is fotográfus.
A hétfői adásban egy másik nagy páros is megszólal, Keleti Éva Kossuth-díjas fotóművész és Szarka Klára kurátor, akiknek több nagyszabású fotókiállítás köszönhető.
Keleti Éva a fekete-fehér fotózás híve „Ez az én fotográfiai hitvallásom egyik része: a színes mindent széppé tesz. A színes a rosszat is kiszínezi. Nem hat olyan erővel, mint amennyire szeretném, hogy hasson.
A színes kép, akármilyen színtelenül színes, akkor is pozitív. A fekete-fehér, az dráma
– fogalmazott. Szarka Klára az íráshoz hasonlította a fotográfiát. „Az emberek megtanulnak írni még mindig. Kézzel, aztán számítógéppel, írógéppel, ami szintén nagy divat, és az egyik megírja a Háború és békét, a másik megírja a sárgabaracklekvár receptjét, a harmadik meg a vásárlólistát. A fotógráfia egy eszköz, viszonyulás a világhoz, sok minden” – mondta.
A XXI. Század adásában egy kis technikatörténeti blokk is látható lesz. A Közlekedési Múzeum Műszaki Tárában található különleges fényképezőgépeit és az azokkal készült képeket is a rendelkezésünkre bocsátotta. Például Jedlik Ányos dagerrotip masináját és Eötvös Lóránd sztereotípiáit.
Borsody István filmjét hétfőn láthatják az RTL-en a késő esti Híradó után.