Belföld

Országimázs: idén is repülnek a milliárdok, idén is Balásy Gyula cégeihez

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2024. május 24. 7:00

Idén eddig nettó 9 milliárd 765 millió forint értékben szerződött a nyíltan kormányközeli üzletember, Balásy Gyula cégeivel a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a Visit Hungary Zrt. és a Divatügynökség kommunikációs feladataira. Az ő vállalkozásai kaszálnak milliárdokat a plakáttengerekből, az állami reklámköltésekből, de még a rendezvényszervezés is nála csengeti a kasszát. Korábban Magyar Péter állt ki a nyilvánosság elé túlárazást és megkérdőjelezhető minőséget emlegetve.

A turisztika és a divat kommunikációja is Balásy Gyula cégbirodalmát gazdagítja. Idén eddig nettó 9 milliárd 765 millió (bruttó 12,4 milliárd) forint értékben szerződött a nyíltan kormányközeli üzletember cégeivel a Rogán Antal tárcája alatt működő, az állami kommunikációs költéseket gyakorlatilag egy kézbe szervező Nemzeti Kommunikációs Hivatal – amely az ugyancsak Rogán tárcája alatt működő Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalatának, a Visit Hungarynak szerzett be Balásytól kommunikációs munkákat.

Arról a Balásy Gyuláról van szó, akinek cégeihez gyakorlatilag a teljes magyar állami reklámköltéseket kiszervezték egy hatalmas keretszerződéssel. Ahogyan a rendezvényszervezési munkákat is.

Így lesz 12 milliárdból akár 36

A Nemzeti Kommunikációs Hivatal 2021-ben kötött 12 milliárd forintos keretszerződést Balásy cégeivel, a New Land Media Kft.-vel és a Media Dynamics Kft.-vel az állami Visit Hungary Zrt., a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. és a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt. részére médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására. Nagy tolongás nem volt a munkáért, a Balásy-cégek kettősén kívül más nem is jelentkezett, hogy pénzt keresne a magyar turizmuson és divaton. 

A szerződést 2021 szeptemberében írták alá az említett, nettó 12 milliárdos, 12 hónapra szóló keretösszeggel. Csakhogy a szerződésben lehetővé tették annak legfeljebb kétszeri újratöltését, tehát így akár további két évnyi és további 24 milliárd forintnyi megbízás kiosztását. A keretösszeg valódi maximuma így nem 12, hanem 36 milliárd forint:

balasy gyula turizmus divat milliardok

Ebből a következő megrendelések érkeztek a Nemzeti Kommunikációs hivataltól, látható, hogy az újratöltési lehetőséget nem hagyták veszni hagyni:

  • Az első év, 2021 szeptember - 2022 szeptember: 2021-ben a Magyar Divat & Design Ügynökség médiaügynökségi feladataira nettó 31,5 millió forintért szerződtek októberben, majd decemberben már 2022-re vonatkozóan 80 millió forint értékben. 2021 utolsó napjaiba érkezett megrendelés a Visit Hungary Nonprofit Zrt. 2022-es médiaügynökségi és kutatási feladatainak első ütemére nettó 7,5 milliárd forint értékben. Ugyanennek a második üteme 2022-ben nettó 2 milliárd 362 millió forintért futott be, majd a – Magyarország légiforgalmi desztinációinak népszerűsítését célzó – nemzetközi légimarketing médiaügynökségi feladataira nettó 1 milliárd 257 millió forintért szerződtek. A szerződéskötést követő első évben nettó 11 milliárd 230 millió forintnyi megrendelést kaptak Balásy cégei, tehát csaknem a teljes keretet kihasználták – éltek is az újratöltés lehetőségével.
  • A második év: A harmadik ütem nettó 1,7 milliárd forintos szerződést hozott a Balásy-cégeknek, majd befutott a 2023-as médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátásának első üteme is nettó 800 millió, a második üteme nettó 1 milliárd 890 millió forintos szerződéssel. A nemzetközi légimarketing kampány médiaügynökségi feladataira nettó 528 millió forintos megrendelés érkezett. A harmadik ütemre nettó 3 milliárd 860 millió forint,  negyedik ütemre pedig nettó 3,8 milliárd forint értékben szerződtek. 12 milliárd 578 millió forint az összérték.
  • A harmadik év: A légimarketing média II. ütemére nettó 1 milliárd 340 millió forintért szerződtek.  A média, kutatás V. ütemére nettó 1 milliárd 135 milliós szerződést ugyancsak 2023 novemberében írták alá, decemberben pedig a Divatügynökség feladatai estek be nettó 18 millió forintért. 2024 első negyedévében is folytatódott a megrendelésözön, a cikkünk elején említett, nettó 9 milliárd 765 millió forintnyi összeg Visit Hungary Zrt. 2024-es média- és kutatási feladatainak első (nettó 8,5 milliárd forint) és második (nettó 1 milliárd 265 millió forint) üteméből tevődik össze. Ez a harmadik évben nettó 12 milliárd 258 millió forintot jelent. 

Ez így nettó 36 milliárd 66 millió forint a szerződéskötés óta eltelt kicsit több mint 28 hónap alatt. 

Pontos összeget nem lehet mondani, mert a jellemzően nagyobb értékű, média és kutatás nevű, ütemekre osztott megbízások keretszerződések a keretszerződésen belül, ezeknél nem vállalnak teljes lehívást. 

A Balásynál elköltött összegek azért is meglepők, mert mindeközben fut egy másik, hatalmas keretszerződés is. A Visit Hungary először 2019 júliusában kötött hatmilliárd forintos, a fentihez hasonlóan kétszer meghosszabbítható és újratölthető keretszerződést a komplex kommunikációs ügynökségi feladataira a budapesti Mediator Group Reklámügynökség Kft.-vel. Tavaly is velük is szerződtek, ezúttal már nyolcmilliárdos keretösszeggel.

A helyzet azonban ennél is sokkal furcsább, ugyanis nem nagyon lehet tudni, hogy a sok kutatás és médiamunka pontosan mit is jelent a valóságban. 

Hogy a Visit Hungary milyen munkákat is kért és kapott a kifizetett milliárdokért, azt a K-Monitor próbálja kideríteni. Hosszas pereskedés után tavaly kaptak meg egyes szerződéseket a cégtől, miután az nem volt hajlandó reagálni közérdekű adatigénylésükre. Tavaly a szervezet azt közölte, hogy a bírósági ítéletnek végrehajtással fognak teljességgel érvényt szerezni, de annyit a megkapott adathalmazból is kiolvastak, hogy az „országimázsba” olyan költések is belefértek, amelyek nem a turizmust, sokkal inkább a NER politikai vezetését és az őket a kampányolásban segítő reklámipari komplexumot látták el pénzzel. 

Mindez annyira nem meglepő annak fényében, ami idén történt. Magyar Péter, Varga Judit egykori igazságügyi miniszter először a Partizán műsorában beszélt arról, hogy még az állami Diákhitel Központ vezetőjeként erősen túlárazott, nem is kimagasló minőségű kommunikációs megbízásokat kellett elfogadnia Balásy Gyulától, illetve cégeitől. Állítása szerint bár próbált ellentartani, nem járt sikerrel, ezért egy idő után felállt:


A feltételezett túlárazások miatt Vadai Ágnes DK-s képviselő küldött írásbeli kérdést Polt Péter legfőbb ügyésznek. A válaszból kiderült, a Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt:


Nyitókép: Róka László / MTVA / MTI

#Belföld#Balásy Gyula#Nemzeti Kommunikációs Hivatal#K-Monitor#közbeszerzés#ma

Címlapról ajánljuk