12 milliárd forint: a családbarát megbízások is Balásy Gyulánál csengetik a kasszát
2024. április 17. 6:59
Milliárdos tételben kaptak az ország családbarátságát hirdetni hivatott megbízásokat Balásy Gyula cégei a kegyelmi botrányba belebukott Novák Katalin tárcájától. De jutottak megbízások a Családbarát Központtól és a Miniszterelnökségtől is. Idén akár bruttó 3 milliárd forint is elmehet a családbarátság ilyen-olyan reklámozására, és az ezzel kapcsolatos programokra. Az a Balásy Gyula kaszál, akinek cégei környékén nyomozást indítottak, eközben az elköltött pénz nem látszik meg a demográfiai adatokon.
Akár nettó 2362,2 millió forint, áfával növelve csaknem 3 milliárd forint is elmehet idén a „családbarát Magyarország” népszerűsítésére – ahogyan korábban már számos esetben történt, a megbízást ezúttal is a nyíltan a Fidesszel szimpatizáló Balásy Gyula cégei, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. nyerték el, a szerződést tavaly decemberben írták alá. Ennek apropóján megnéztük, hogy a családbarátság égisze alatt kötött megbízásokból eddig mennyi jutott Balásy Gyula cégeinek.
- A megbízásokat a Rogán Antal tárcája alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal szerezte be.
- 16 családbarát megbízásból 14-et kizárólag Balásy cégei vittek el, egyben részben volt érdekelt (egy olyan céggel közösen, amely később a tulajdona lett), egy pedig nem köthető hozzá.
- Balásy Gyula cégei 2017 májusa és 2023 december vége között nettó 11 milliárd 980,4 millió (bruttó 15 milliárd 215 millió) forintnyi megbízást kaptak minisztériumoktól családbarát kampányokra és az állami Családbarát Magyarország Központ Kft.-től bizonyos megbízásokra, ha az opciós keretek is beleszámítjuk.
Utóbbi kitétel azért fontos, mert a mostani, 2024-es évre vonatkozó összeg 30 százaléka is opciós rész, ennek lehívására a megrendelő Innovációs és Kulturális Minisztérium nem vállalt kötelezettséget, csak egy lehetőség, ha a beszerzési igények szükségessé tennék. Ahogy lenti táblázatunkban is látható, az opciós rész fenntartása bevett gyakorlat (igaz az első években még az alap összegen felül határozták meg). Ha nagyon szigorúan számolunk és abból indulunk ki, hogy a kereteket egy fillér értékben sem érvényesítették és az idei megbízásnál sem vesznek igénybe belőle, Balásy cégeihez ezekből a megbízásokból így is nettó 9,2 milliárd (bruttó 11 milliárd 687 millió) forintnyi megrendelés jutott 2017 májusától 2023 végéig.
Az összesítésben nincsen benne a dedikáltan nem a családbarátságot, hanem a népesedés kérdéseit feszegető Budapesti Demográfiai Fórum megrendezésére tavaly kötött nettó 3 milliárd 837,9 millió forintos keretszerződés, amely ugyancsak Balásy cégeinél landolt a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség Nonprofit Zrt. beszerzésén.
Április elején derült ki, hogy hűtlen kezelés gyanújával nyomoznak Balásy Gyula cégeinek egyes szerződései miatt, erről az RTL Híradó számolt be.
Milliárdok a minisztériumoktól
A legnagyobb tételeket a családüggyel aktuálisan foglalkozó tárcák nagy, komplex kommunikációs és rendezvényszervezési beszerzései jelentik. A család- és ifjúságügyért felelős államtitkárság 2014 és 2020 között az Emberi Erőforrások Minisztériumának keretein belül működött. A minisztériumot 2018-ig Balog Zoltán, az államtitkárságot pedig Novák Katalin vezette, aki köztársasági elnökként éppen a kegyelmi botrányba bukott bele. Novákot 2020-ban családokért felelős tárca nélküli miniszterré léptette elő Orbán Viktor, a 2022-es kormányalakítás után pedig a családügyi államtitkárság az újonnan létrejött Kulturális és Innovációs Minisztérium kötelékébe került, ők szerződtek tavaly év végén is Balásy cégeivel.
A minisztériumi nagy megbízások mellett a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft., (később Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.) nevű állami szervezettől is érkeztek munkák, ugyancsak a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül. Az állami, kommunikációs megbízásokat jellemzően nem uniós pénzből bonyolítják, de az állami cégen keresztül a közösség pénzéből is finanszírozott munka is beesett. Miközben éppen Balásy cégei bonyolították például az Állítsuk meg Brüsszelt! állami propagandakampányokat is.
Az EFOP-1.9.5-VEKOP-16 - A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése című projekt az Európai Unió társfinanszírozásában jött létre, a kedvezményezett konzorcium részéről a Családbarát Magyarország Nonprofit Kft.-nél jutott munkához két Balásy-cég. 2022-ben pedig kapcsolati erőszak, valamint munkaerőpiaci témában kutatási feladatokat láttak el a számukra.
A családbarát tematikát követő 16 megbízás közül egy van, amelyhez Balásynak nincs köze, 2017-ben egy programsorozatot nem az ő érdekeltségei hoztak tető alá. Ez azért fordulhatott elő, mert mielőtt 2018-ban lényegében monopolizálták az állami költéseket, volt még minimális, talán versenynek nevezhető eljárás: három kormányközeli üzletember érdekeltségei vetélkedtek a munkákért.
Mára ennek nyoma sincsen. Korábban részletesen bemutattuk, hogy a kommunikációs és rendezvényszervezési keretszerződéseket hogyan szerezték meg Balásy cégei a Rogán Antal tárcája alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivataltól. Hasonló mintára a hatóság ugyanígy kiszervezte, szintén tízmilliárdos tételben a szervezetfejlesztési feladatokat egy olyan cégpárosnak, amely közül az egyik éppen Balásy kommunikációs tendereinek alvállalkozója volt, ráadásul a tulajdonos egy korábbi Bt.-jében is felbukkant Balásy Gyula.
Emellett a 16 megbízásból egy olyan van, amelyhez Balásy Gyulának részben van köze. 2022-ben Moonlight Event Kft. nevű cége a Vision Europe Zrt.-vel közösen kapta meg a Családbarát Magyarország Központ nettó 285 millió forintos keretmegbízását. Ezt összesítésünkbe nem számoltuk bele, de hogy tejes legyen a kép: a munka megszerzése után néhány hónappal a Vision Europe Zrt. is Balásy érdekeltségébe került.
Nem jöttek be a hirdetések?
A KSH legfrissebb, 2022-re vonatkozó kiadványa alapján Magyarországon fogyott az egyik legnagyobb mértékben a népesség. A termékenységi arányszám itthon továbbra sem éri el azt a mértéket, amivel megállna a népességcsökkenés:
Nyitókép: Novák Katalin még család- és ifjúságügyért felelős államtitkárként bemutatja a nagycsaládosoknak szóló autóvásárlási támogatáshoz tartozó Családbarát Magyarország feliratú matricát az Emberi Erőforrások Minisztériumában. – Fotó: Mónus Márton / MTI