Érzelmes PlayStation, napelemes mobiltöltés – nem csak a sakkozó robotoké és az okosmikróké a jövő
2022. január 5. 20:06
A világ vezető techcégei mutatják be legújabb fejlesztéseiket Las Vegasban az év legfontosabb innovációs konferenciáján, a Consumer Electronics Show-n. Összegyűjtöttük az eddigi legérdekesebbeket.
Sok más fontos eseményhez hasonlóan tavaly a Consumer Electronics Show (CES) is elmaradt a világjárvány miatt. Idén azonban visszatér az innovációs konferencia, ahol a világ vezető vállalatai mutatják be, mivel is foglalkoznak mostanában. Az idei eseményen kevesebb a látogató („csupán” 50-75 ezer a szokásos 170 ezer helyett), és több vállalat sem személyesen, hanem videón keresztül prezentál, de a show mellett így sem lehet elmenni szó nélkül. Január 5-e és 8-a között láthatjuk először a színpadon azokat a technológiákat, amik hamarosan otthonainkba kerülhetnek.
Cikkünkben összegyűjtöttük az eddigi legérdekesebb bejelentéseket.
Szintet lép a Playstation, autógyártásba fog a Sony
Új szintre emelné a virtuális valóságot a Sony. A cég bejelentette, hogy elindítja a Playstation VR2-t, ami szerintük el fogja mélyíteni a játékélményt, és „érzelmek teljes skálájának kiváltására lesz képes”. Az új rendszertől fejlett mozgásérzékelést, élethű grafikát és „új érzékelési formákat” ígérnek. Több olyan PS-es játék jöhet majd a cégtől, amit már kifejezetten a virtuális valóságra fejlesztenek.
A Sony nem csak ebben, hanem az utakon is újat alkotna. Bemutatták ugyanis autómárkájuk, a Vision S prototípusát. A Sony Mobility nevű új autócég Elon Musk Teslájához hasonlóan mesterséges intelligenciával rendelkező kocsikat fog gyártani. Ez potenciálisan még szorosabbá teheti a versenyt az elektromos autók piacán.
Az LG a zöld okosotthont reklámozza
Unja, hogy telefonos applikáció nélkül főzöcskézik? Idegesíti, hogy nem követi a tévéműsor, bármerre is megy a lakásban? Az LG ilyen és ehhez hasonló problémákat orvosolna okosotthonaival. A cég ígéri, hogy jobbá teszik az otthoni szórakozást, az otthoni munkát és az otthonlétet úgy általában. Olyan háztartási eszközökkel rukkoltak elő, amelyek fejlett, folyamatosan frissülő szoftverekkel rendelkeznek – a mobiltelefonokhoz hasonlóan.
Más cégek, többek között a Samsung is próbálkoznak azzal, hogy tökéletes „otthoni ökoszisztémát” hozzanak létre a fogyasztók számára. A kényelmesen, akár hangutasításra működő, az emberi szükségletekkel teljesen tisztában lévő okosporszívókat, okoshűtőket, okosmosógépeket nem csak azzal reklámozzák, hogy mennyire gondtalanná tehetik az életet. Az LG a CES-en bemutatott reklámfilmjében azt is hangsúlyozta, hogy ezek az eszközök milyen energiahatékonyak és környezettudatosak. Nyilvánvalóan nem az efféle tecnhológiák fogják megoldani a klímaváltozást, inkább csak biztosítják a felhasználókat, hogy ők is kiveszik saját kis részüket a küzdelemből.
Panasonic: Beszélj a mikródhoz is!
A Panasonic emlékeztette a konferencia résztvevőit, hogy a brand legfőbb ideája az egészséges életstílus, majd bemutatott egy okosmikrót. Az eszköz együtt tud működni az Amazon hangfelismerő mesterséges asszisztensével, az Alexával, így a találmány képes lesz parancsra melegíteni az ételt. Az előadás csúcspontja az volt, hogy megkérték Alexát, hogy melegítsen meg egy bögre kávét, és „őfelsége” így is tett.
A cég emellett a játékosokra is gondolt. Ők nem a Playstationhöz hasonló rendszereket, vagy virtuális valóságot készítenének, hanem egy „immerzív, viselhető hangrendszert” (fülhallgatót) dobnának piacra. A SoundSlayernek nevezett eszköz hat üzemmóddal rendelkezik, és a cég szerint még átélhetőbbé teszi a játékélményt. Emellett egy mesterséges intelligenciás vezetőrendszert is bemutattak, ami vezetés közben valós időben elemzi a környezetet és segíti a sofőrt. „Olyan erről beszélni, mintha az okostelefonokat magyaráznánk: nehéz pontosan leírni, de azonnal megérted, ha megtapasztalod” – hangzott el a prezentáción. Ennek a technológiának a hátulütője, hogy feleslegessé válhat, ha az önvezető autók végleg átveszik az uralmat a piac felett.
A Hyundai a robotikát kombinálná a metaverzummal a metamobilitásért
A japán techcég képviselője egy sárga-fekete robotkutya társaságában lépett színpadra, hogy az úgynevezett „metamobilitásról” beszéljen. A gyakorlatban ez olyan kerékrendszereket jelent, amit járművektől kezdve bútorokra is rá lehet szerelni. Így akár közlekedésre is használhatók, illetve arra, hogy otthoni vagy munkahelyi környezetünk okosan, a mozdulatainkra reagálva alkalmazkodjon hozzánk.
A cég szerint a jövőben az idő- és a térérzékelésünk is megváltozhat ezzel a módszerrel, ami akár azt is lehetővé teheti, hogy – ha nem is a valóságban, de virtuálisan – idegen bolygókra is eljussunk. Szimpla kerekeknél azonban több kell ehhez: arról is beszéltek, hogy a virtuális valóság terén is komoly fejlesztésekbe kezdenek.
A környezetvédelem fontosságát hangsúlyozta a Samsung is
A Samsung előadásában a cég alelnöke, JH Han beszélt a cég új napelemes töltőrendszeréről. Ez a fejlesztés az elektromos dugók és az elemek használatát is feleslegessé tenné. A környezettudatosságot pedig úgy erősítenék, hogy a rendszerükkel a felhasználók mindig ellenőrizni tudnák, hogy mennyi energiát fogyasztanak elektromos eszközeik.
A cég még bemutatott egy forradalminak nevezett mosógépet is – szintén a környezettudatosság jegyében. Ez az eszköz képes lehet arra, hogy kiszűrje a mikroműanyagokat a mosás alatt álló ruhákból. Egyszerűbb technológiák is színre kerültek, mint például a Freestyle nevű projektor, ami 360 fokos forgásra képes, és a felülethez alkalmazkodva vetíti ki a képet.
A kutyák és a sakktáblák sem menekülnek a mesterséges intelligenciától
Nemcsak az óriási techcégek, de kisebb startupok és vállalatok is prezentálják fejlesztéseiket a konferencián. Bemutatkozott az okos sakktábla is, ami a mesterséges intelligenciával segíti a játékosokat: amint megérintenek egy bábut megmondja, hogy milyen lépéseket tehet vele, sőt javaslatokat is tesz.
Természetesen nem létezik techkonferencia legalább egy tucatnyi új VR-rendszer nélkül: a CES-en most egész testes megoldásokat is láthatnak a látogatók. A különbség idén legfeljebb annyi, hogy az ilyen termékek slágerhívószava a „metaverzum” lett: a kifejezés Mark Zuckerberg bejelentése nyomán került be a köztudatba. A Facebook (új nevén Meta) milliárdokból épít ki egy kombinált, alternatív valóságot, és a kisebb cégek igyekeznek lépést tartani ezzel a nagynak ígérkező dobással.
De akad még ezen kívül a CES-en:
- mesterséges intelligenciával működő babamonitor, ami a fejlesztők állítása szerint képes megmondani, éppen hogyan érzi magát a kisbaba;
- digitális rendszer, ami ideiglenes, egyedi tetoválásokat készít;
- okosmérleg;
- okosnyakörv kutyáknak.
A show-nak még nincs vége, ez csak a CES első napja volt. Az esemény egészen szombatig tart, így várható még néhány nagyobb durranás a legnagyobb techcégektől.