Belföld

Vitézy Dávid szerint teljes tévút, hogy Lázár Debrecenbe költöztetné az új közlekedési múzeumot

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. július 4. 19:34

Lázár János tervei szerint a Debrecen határában épülő BMW gyár mellett épül majd az új közlekedési múzeum, Vitézy Dávid 5 pontban írta le, hogy ez miért nem jó ötlet.

Lázár János építési és közlekedési miniszter tervei szerint tényleg a Debrecen közelében épülő BMW gyár mellett húznák fel az új közlekedési múzeumot, írta meg a Népszava csütörtökön.

A tervek szerint a létesítmény 14 ezer négyzetméteres területen terül majd el, amelyből 6800 négyzetméter lenne fenntartva az állandó és időszaki kiállításoknak, valamint a fogadótérnek. 3900 négyzetmétert foglalnának el a műtárgyraktárak, irattárak és restaurátori műhelyek, 1900 négyzetméter lenne fenntartva irodáknak és üzemeltetési területnek.

A múzeum állandó kiállítása négy fő szekcióra oszlik: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma. Az intézmény multifunkcionális konferencia- és rendezvényteret, 3D mozit, oktatási központot, éttermet, közösségi teret és panoráma tetőteraszt is magában foglalna.

A két éve felmerült tervről legutóbb májusban lehetett hallani, akkor Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is reagált a kormány elképzelésére. Vitézy Dávid most Facebookon öt pontba szedte össze, hogy miért teljes tévút a közlekedési múzeum Debrecenbe költöztetése:

  1. Budapesten és vonzáskörzetében él az ország lakosságának egyharmada, a nemzetközi turizmus is itt összpontosul. Messze itt van a legnagyobb közvetlenül elérhető közönség Magyarországon egy XXI. századi, a múltról és a jövőről egyaránt beszélő, világszínvonalú Közlekedési Múzeumnak. Debrecenben a közvetlenül elérhető lakosság és turizmus is kevesebb, mint a tizede a budapestinek.
  2. Budapest közlekedési szempontból az ország közepe, Nyugat- és Kelet-Magyarországról egyaránt jól megközelíthető, az ország a központi régión kívül élő kétharmada számára a legkönnyebben elérhető helyszín. Egy Debrecentől is tíz kilométerre fekvő szántóföld Nyugat-Magyarországról, Zalaegerszegről vagy Szombathelyről akár 7-10 óra utazás is lehet egy iskolás csoportnak.
  3. A Közlekedési Múzeumot minden Budapesthez köti: a szakmai és muzeológiai stáb, az egyetemi háttér, az intézmény 125 éves fővárosi története és lássuk be, a magyar közlekedéstörténet legfontosabb történetei is a kisföldalattitól a villamosokig, a Csepeltől az Ikarusig, Széchenyitől Ganz Ábrahámig.
  4. Ez a kormány volt az, amelyik szerintem helyesen úgy döntött: ha már a Közlekedési Múzeum a Városligetben bezárt, akkor egy méltó új otthont kapjon Kőbányán, az Északi Járműjavítóban, ami egy autentikus és gyönyörű vasúti csarnok a Népliget mellett. Súlyos és megmagyarázhatatlan károkozás ezt az elvégzett munkát kidobni a kukába, nem csak a tervekre és a terület előkészítésére elköltött mintegy 8 milliárd forint miatt, de sok száz kiváló szakember sok éves munkája miatt is. Világszínvonalú terv született, ami önmagában is turisztikai vonzerőt képezne.
  5. A kiválasztott helyszín még Debrecenbe költöztetés esetén is abszurd volna: egy, minden városi szövettől távoli, gyalogosan és tömegközlekedéssel megközelíthetetlen területen nem lehet XXI. századi múzeumot csinálni, ez teljesen nyilvánvaló.


Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu

#Belföld#vitézy dávid#lázár jános#közlekedési múzeum#debrecen

Címlapról ajánljuk