Belföld

Létezik kiskapu, ha csak a foci-Eb-t akarjuk vadiúj nagyképernyős tévén nézni?

rtl.hurtl.hu

2024. június 25. 15:13

Ha üzletben veszünk valamit, akkor csak hiba esetén küldhetjük vissza a terméket, de a pénz akkor sem jár vissza automatikusan. Más a helyzet, ha online veszünk valamit, akkor 14 napig akkor is visszaküldhetjük azt, amit vettünk, ha egyszerűen csak nem tetszik. A foci-Eb nagyjából kétszer 14 napig tart, ezért a bal vállunkon ülő kisördög könnyen azt súghatja a fülünkbe, hogy éljünk ezzel a lehetőséggel, nézzük nagyképernyőn a meccseket, aztán meg küldjük vissza az eszközt. Van azonban egy rossz hírünk az ügyeskedőknek: ez nem fog összejönni. 

Az idei nyár sporteseményekben meglehetősen gazdag. Zajlik a foci-Eb és nagyjából két héttel azután, hogy annak vége lesz, már kezdődik is a párizsi olimpia. Szinte hihetetlen, de még 2024-ben is megfigyelhető, hogy a nagyobb sportesemények előtt megugrik a vásárlási kedv a televíziók és a hasonló elektronikai eszközök iránt. Aki a foci szerelmese és egyébként is készülékcserére készült, annak megfelelő motivációt adhat a labdarúgó-Európa-bajnokság.

A sportesemények után azonban sokan megbánják a túlköltekezést, ezért a fogyasztóvédelmi szabályokra hivatkozással próbálják meg visszavinni a készülékeket. 

A Jog365 szakértője most elárulja, milyen lehetőségei vannak annak, aki időközben meggondolja magát.

14 napos elállási jog

Az első és legfontosabb, hogy senki ne vásároljon abban a hiszemben, hogy a sportesemény végeztével majd visszaviszi a tévét az eladóhoz, akinek kötelessége lesz – az egyébként hibátlan – terméket visszavenni.

Vásárláskor részint más szabályok vonatkoznak arra, ha a neten, vagyis az online térben veszünk valamint, mintha személyesen, az üzlethelyiségben szereznénk be a kívánt portékát. A webshopban vásárolt termékektől ugyanis a kiszállítást követő 14 napon belül indokolás nélkül el lehet állni. Nem szükséges tehát, hogy a termék hibás legyen, vagy ne feleljen meg a leírásban szereplő paramétereknek, elég, ha a vásárlónak a kiszállított termék mégsem tetszik.

Ilyen esetben 14 napon belül fel kell venni a kapcsolatot az eladóval és jelezni az elállási szándékot. Főszabály szerint ebben az esetben a visszaküldés költsége a vásárlót terheli és az eladó csak a termék visszaérkezését követően köteles visszafizetni a vételárat. Fontos, hogy ez a szabály csak vállalkozások és magánszemélyek közötti eladások esetén érvényes.

Ha „hagyományos” módon, az üzlethelyiségben vásárolunk, akkor ilyen lehetőségünk nincsen, utóbb indokolás nélkül nem gondolhatjuk meg magunkat.

Hibás termék: csere vagy pénzvisszafizetés?

Ha a 14 nap lejárt vagy üzlethelyiségben vásároltuk a terméket, akkor csak abban az esetben kérhetünk visszatérítést, ha a megvásárolt árucikk hibás, viszont azt is csak a kötelező körök megtétele után. Első körben lehetőséget kell adni arra a vállalkozásnak, hogy a hibát kijavíthassa. Tehát ha például tévesen, rossz méretű tévékészüléket küld az eladó, akkor engedni kell, hogy másikra cserélje, vagy ha a készülék elromlik, akkor megjavíttathassa.

Sokszor merül fel kérdésként, hogy el kell-e fogadnunk a javított terméket. Erre a rövid válasz az, hogy igen – hívja fel a figyelmet dr. Sáfrány Írisz a Jog365 szakértője. Kizárólag a vásárlástól számított 3 napon belül felmerülő hibák esetén kérhetünk azonnal cserét. Ha a termék újból meghibásodik, akkor sem kérhetjük vissza a vételárat, ugyanis jogszabály alapján a vállalkozás három alkalommal kísérelheti meg kijavítani a terméket. Ezt követően lehet kicserélést kérni, majd elállni a szerződéstől.

Tehát a vételárat akkor lehet visszakövetelni – a termék visszaküldése mellett – ha az eladó sem kijavítani nem tudja a hibát, sem kicserélni a terméket. Sokszor történik, hogy ilyenkor a vállalkozások levásárolható ajándék kupont adnak, azonban erre csak akkor van lehetőség, ha fogyasztó ebbe beleegyezik.

A 14 napos elállási jog a foci-Eb-n ér?
Visszaváltott karácsonyi ajándéka helyett újat kap egy vásárló a Media Markt áruházban, a West End City Center bevásárlóközpontban 2017. december 27-én – Fotó: Kovács Tamás / MTI

Nyilván vannak, akik látják a szabályozásban a nagyképernyős meccsnézés lehetőségét úgy, hogy több terméket rendelnek különböző helyekről online, majd a 14 napos elállási idő letelte előtt jelzik, hogy mégsem kérik a terméket. Ez a joggal való visszaélés és fontos megemlíteni, hogy használt terméktől nem lehet elállni, vagyis például a tévét úgy kell visszaküldeni, ahogyan azt a vásárló megkapta. Tehát nem több órányi meccsnézés után.

A fogyasztó ugyanis felel az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért. Tehát a tévét ki lehet bontani a dobozából, össze lehet szerelni, de ezen túlmenően meccset nézni nem lehet rajta, ha úgy döntünk mégsem kell a készülék. Bizonyos készülékeknél a működési időre vonatkozó adatok szoftveresen kinyerhetők, más esetben, például ruháknál a címke kivágását követően már nem tud elállni a fogyasztó, vagy ha a ruha állapotából látszik, hogy viselve volt, akkor sem.

A fent leírtakra tekintettel érdemes tudatosan vásárolni és nem a kiskapukat keresni, ugyanis könnyen a nyakunkon maradhatnak olyan termékek, amelyekre valójában nincs is szükségünk.

Nyitókép: Szurkolók a németországi labdarúgó Európa-bajnokság A csoportja harmadik fordulójában játszott Skócia – Magyarország csoportmérkőzést nézik a Győr belvárosában kialakított szurkolói zónában 2024. június 23-án – Fotó: Krizsán Csaba / MTI

#Belföld#fogyasztóvédelem#online vásárlás#14 napos visszaküldés#visszaélés#foci-eb#olimpia#ma