Brutális összegért hirdettek a megafonosok a Facebookon Magyar Péter tüntetése előtt
2024. április 11. 7:03
Magyar Péter arról beszélt a szombati tüntetésen, hogy milliárdokat költ el a NER, ha lejáratásról van szó. Mi most a Facebookon néztünk körül, hogy a kormányzati jelszavak sulykolására beállított megafonosok mennyit költöttek a demonstráció előtti héten és az április 5-e előtti egy hónapban – sokat. Volt olyan influenszer, akinek a Magyar Pétert is lejárató üzeneteire az előző ötéves költés több mint negyedét költötték – mindössze egy hónap alatt.
Turbófokozatba kapcsoltak a megafonosok a nyilvános adatok szerint: egy hónap alatt (cikkünk írásakor a március 7-e és április 5-e közötti időszakot néztük a Facebook hirdetéstárában) 117 142 367 forintot hirdettek el a Facebookon, a Magyar Péter által április 6-ára meghirdetett tüntetés előtti egy hétben pedig 46 106 394 forintot. Tehát a vizsgált hónap fennmaradó részére „mindössze” 71 millió forint jutott hirdetésre.
Ha Magyarról posztoltak, akkor a fő üzenet a NER-ből kilépett politikus magánéleti zűrjei, a volt felesége által elmondottak erősítése volt. Mint emlékezetes, Magyar Pétert azután vádolta meg erőszakkal volt felesége, Varga Judit, hogy az a kegyelmi botrány kirobbanása után szembefordult a NER-rel. Magyar március 15-én kormányellenes tömeget vitt az utcára, majd átadott az ügyészségnek egy hangfelvételt, amelyen volt felesége, a korábbi igazságügyi miniszter a kormányra nézve terhelő dolgokat állít.
Urbán Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem Infokommunikációs Tanszékének docense és tanszékvezetője pár napja erről az RTL Híradó számára úgy fogalmazott, hgy „többször láttunk már ilyet az elmúlt 14 évben, hogy a Fidesz valamilyen aktuális botrányról megpróbálja a figyelmet teljesen eltéríteni. Vagy valamilyen teljesen új narratívát hoz be, és valamilyen más ügyre tereli a figyelmet, vagy pedig az adott ügynek ad egy gellert, és megpróbálja áthelyezni a hangsúlyokat. Azt hiszem, hogy most itt az utóbbit látjuk.”
Hogy mire költöttek a megafonos véleményvezérek, kiderül a részletes adatokból:
- Bohár Dániel – Riporter posztjainak futtatására csak március 30-tól április 5-ig 11 411 505 forintot költött a Megafon. Ha azt vesszük figyelembe, hogy nála 2019-től 2024 április 5-ig 99 647 050 forint volt az összköltés, ez jelentős ugrás. Az előbbi, ötéves költés több mint negyedére – 27 442 951 forintra – rúg az a pénzösszeg, amit Bohár posztjaira egyetlen hónapban, március 4-től április 5-ig elköltöttek. A vizsgált időszakban tíz olyan posztja volt (különböző változatokban), ami Magyar Péterrel foglalkozott, az elköltött hirdetési összeg posztonként 500 ezer forinttól terjedt kevesebb mint 1 millió forintig terjedt – pontos összeget bejegyzésenként nem ír a Facebook hirdetéstára.
- Szarvas Szilveszter posztjaira a tüntetés előtti hétben már kevesebb megafonos pénz jutott, de azokra így is 6 113 878 forintot hirdettek el, míg a vizsgált hónapban 13 813 069 forintot, így nála is érzékelhető az ugrás – öt év alatt ugyanis „csak” 35 879 689 forintot költöttek az ő üzeneteire. Szarvas Szilveszter 7 bejegyzést szentelt Magyar Péternek.
- Trombitás Kristóf facebookos hirdetéseire szintén 6 millió forint felett (6 147 405 ft) költöttek egy hét alatt, míg az egy hónap alatt 15 153 409 forintot. Trombitás egyébként annyira régi motoros, hogy 2019 óta százmilliókat, egész pontosan 205 081 078 forintot fordítottak arra a Megafon segítségével, hogy üzenetei minél több emberhez eljussanak. Magyarnak 8 posztot szentelt.
- Érdekes módon Déri Stefi nem vesz részt a magyarpéterezésben, maradt a posztjai szerint a sorosozásnál. Egy hónap alatt erre 2 423 344 forint, míg egy hét alatt csupán 674 294 forint jutott.
- Nem úgy Deák Dániel, akinek hét Magyar Péterről szóló posztját is megtolták százezrekkel, hogy sok emberhez elérjen Az ő 30 napos költése 13 712 949 forint, míg az egyhetes 4 634 008 forintra rúg.
- Korondy Tamás csak két posztot szentelt Magyarnak, az egyik hatalmas összefüggésekre mutat rá: „MZP -> MP. Csak egy Z betű a különbség”. Április 5-ig az ő posztjait csak pár százezerrel tolta meg a Megafon, egyébként többek közt a harmadik világháború kitörését vizionálja a bejegyzéseiben. Egy hét alatt 4 344 546 forint költött reklámra, míg egy hónap alatt 9 332 940 forintot.
- Ibolya Csenge főleg a nőverő Magyar Péter-vonalat sulykolta, négy posztot szentelt ennek, egyébként pedig a háborúval foglalkozott. Egy hét alatt 2 754 666 forint megafonos pénzt hirdetett el, míg egy hónap alatt 16 058 588 forintot.
- Apáti Bence sem hagyta elrobogni a Magyar-vonatot, hat posztot is szentelt neki. Az egyhetes időintervallumban 10 026 092 forintot adtak az Apáti-vélemények terjesztéséért a Facebooknak, míg a vizsgált egy hónapban 17 521 003 forintot. Egy érdekesség: Apáti többet költött ez idő alatt, mint maga Orbán Viktor miniszterelnök a közösségi média felületén.
- Egy megafonos nagyágyú azonban nem vesz részt mostanában nagyon a pénzégetésben, A kopasz oszt néven posztoló influenszer hirdetett posztjaira 30 nap alatt mindössze 1 684 114 forint ment el, magyaros posztot pedig nem hirdetett. Az utolsó egy hétben egyáltalán nem költöttek pénzt a hirdetéseire.
Kiolvasható a számokból, hogy a kormány számára kellemetlen helyzeteknél nyílik meg igazán a pénzcsap. Az év első nyolc hetében – amiben benne van a kegyelmi ügy is – összesen 114 millió forintot költöttek, míg most egy hónap alatt ennél többet. Az első komolyabb megugrás Novák Katalin lemondása után volt megfigyelhető, amikor 48 millió forinttal segítették a kormányzati narratíva terjedését.
A kegyelmi botrány után kitört kommunikációs háborúval a Házon kívül is foglalkozott:
Nyitókép: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán