Ellepték az utakat az új nemzeti konzultációs kormányzati plakátok, megint Soros és a Bizottság elnöke van rajtuk
2023. november 20. 14:31
A Fidesz szombati tisztújító kongresszusa után elárasztották az utcákat az egyszerre sorosozó és brüsszelező plakátok. A plakátok tartalma ismerős lehet. Négy éve az Európai Bizottság akkori elnökét, Jean-Claude Junckert montírozták össze Alex Soros apjával, Soros Györggyel. Idén mintegy 40 milliárd forintot költhet a kormány plakátokra. Ursula von der Leyen már látta a legújabb plakátokat, de állítólag még csak föl sem húzta a szemöldökét.
Szombaton tartotta a Fidesz a 30. tisztújító kongresszusát, amelyen újraválasztották az elnöki tisztségért egyedüliként induló Orbán Viktort. A miniszterelnök az eseményen elmondott beszédében részletesen kifejtette, hogy milyen célt colgál a magyar kormány által elindíott legújabb nemzeti konzultáció.
Orbán rámutatott, hogy több olyan kérdés szerepel a lakosságnak kipostázott kérdőíven, amely ügyekben a magyar kormánynak vétójoga van az Európai Tanácsban. Több kérdésben pedig uniós ajánlásokat tálalnak uniós döntésként, más sérelmezett ügyekben a kormány saját hatáskörben dönthet. Orbán Viktor az unió vezetése elleni akciósorozat első lépésének nevezte a konzultációt: „megkérdezzük és begyűjtjük az emberek véleményét”.
A nemzeti konzultáció 11 kérdésből áll, ezek mindegyike olyan állítással kezdődik, amelynek első szava Brüsszel, mint például:
- Brüsszel Magyarországon is migránsgettókat akar létrehozni.
- Brüsszel még több pénzt akar Ukrajna támogatására.
- Brüsszel el akarja törölni a gyermekvédelmi törvényt.
és
- Brüsszelből és a tengerentúlról küldött pénzekkel akarják befolyásolni a magyar politikát.
A tisztújító kongresszus után nem sokkal megjelentek az utcákon a legújabb nemzeti konzultációt propagáló kormányzati plakátok.
Ezeken Ursula von der Leyen európai bizottsági elnök és Soros György fia, Alex Soros összemontírozott arcképe látható, az üzenet pedig Orbán Viktor október 23-án, Veszprémben elmondott beszédéből lett kis módosítással átvéve. Akkor a kormányfő úgy fogalmazott, hogy „nem táncolunk úgy, ahogy Brüsszel fütyül!”, a mostani plakátokon pedig az áll:
Ne táncoljunk úgy, ahogy ŐK fütyülnek!
A plakátok szinte az összes létező hirdetési formában kikerültek. Rengeteg óriásplakát, citylight és hirdetőoszlop van tele most Ursula von der Leyen és Alex Soros arcképével, csakúgy, mint 2019 februárjában, amikor Jean-Claude Juncker és Soros György arcképével voltak tele az utcák, az „Önnek is joga van tudni, mire készül Brüsszel!” szlogennel futó EU-ellenes kormánykampány alatt. Cikkünk nyitóképére kattintva galéria nyílik, ami megmutatja, hogyan uralja az utcaképet a hétvégén beindult plakátkampány.
Az új brüsszelezős plakátokkal kapcsolatban megkerestük az Európai Bizottság elnökének irodáját és a Nyílt Társadalom Alapítványok irodáját.
„Még csak föl sem húzta a szemöldökét”
A Európai Bizottság az rtl.hu-nak küldött válaszában a mai, november 20-i, hétfői brüsszeli sajtótájékoztatón elhangzottakra utalt vissza, amelyen Eric Mamer, Ursula von der Leyen sajtófőnöke arról beszélt, hogy a nemzeti konzultációk a nemzeti kormányok hatókörébe tartoznak, de ettől függetlenül azt javasolta minden állampolgárnak, hogy a konzultációs kérdéskörökben tájékozódjanak a kiváló európai uniós forrásokból, ha saját véleményt szeretnének kialakítani.
Az EB nem kíván minden, a konzultációs kérdőíven szereplő feltételezést kommentálni, mivel ezek köztudomásúlag nem igazak, ezeket illetően nem kívánnak vitába bocsátkozni a magyar hatóságokkal
– fogalmazott Eric Mamer, hozzátéve, hogy Magyarország polgárai elég intelligensek ahhoz, hogy képesek legyenek önállóan véleményt alkotni a magyar kormány által feltett kérdések ügyében, és ehhez rendelkezésre állnak remek európai uniós tájékoztatások.
A kérdésre, hogy mit szólt Ursula von der Leyen a plakátok láttán, Eric Mamer azt mondta, hogy az elnöknő
még csak föl sem húzta a szemöldökét, nem rázta meg egyáltalán.
Az EB tisztában van vele, hogy nem ez volt az első hasonló eset és nem is ez lesz az utolsó, mondta Eric Mamer. „Van jobb dolgunk is annál, hogy ezzel foglalkozzunk. Krízishelyzeteket kell kezelnünk, intézkedésekről kell döntenünk” – fogalmazott, azt hangsúlyozva, hogy az uniós döntések a magyarok számára is kedvező hatásokkal szoktak járni. Egy külön kérdésre reagálva Eric Mamer leszögezte, hogy Ursula von der Leyen és Alex Soros között semmiféle munkakapcsolat nincs, majd hozzátette, hogy az EB-nek semmi köze ahhoz, hogy a magyar kormány kik arcképét rakja plakátjaira, de az antiszemita megnyilvánulásokat nem tolerálja. Ezzel a magyar kormány korábbi, sorosozós plakátjaira utalt vissza, amelyeket annak idején egyöntetűen antiszemita jellegűnek tartottak az EU-ban.
Milliárdok mennek el a plakátokra
Arról, hogy idén ősszel újabb kormányzati plakátkampányok megjelenése várható a közterületeken, szeptember elején részletesen beszámoltunk. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal júliusban egy friss megbízás keretében bruttó csaknem 10 milliárd forint értékben kötött kommunikációs szerződést a közbeszerzéseken gyakran sikeres Balásy Gyula cégeivel, a New Land Media Kft.-vel és Lounge Design Kft.-vel. Idén nem ez volt az első ilyen szerződés, ha a korábbi megbízásokat is hozzávesszük, akkor 2023-ban csaknem bruttó 40 milliárd forint közpénzt különített el a kormány a kommunikációs kampányokra.
A 2023-as 40 milliárdos keretből mostanáig nem sok jutott a már megszokott kormányzati plakátokra. A 2022. év végi, adventi szőnyegbombázás után elcsendesedett a közterületi harctér: az akkori nemzeti konzultáció eredményét kihirdető, kora tavaszi 97% Nem a szankciókra volt mostanáig az egyetlen politikai plakátkampány 2023-ban, amely a magyar kormány megrendeléséből készült. (A júniusban indult Háborúpártiak, az ellenzéket lejárató plakátkampány csak közvetve mondható kormányzatinak, mivel a Fidesz-közeli Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány kampánycége, a Kövess Minket 2022 Kft. áll mögötte.)
A mostani, a 13. nemzeti konzultáció technikai és reklámköltségeivel kapcsolatban a kormány azt közölte, azokat „a konzultáció lezárultát követően tudják közzétenni”. A korábbi 12 nemzeti konzultáció összesen nagyjából 50 milliárd forintba került.