Betelt a pohár: levágják a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról
2023. szeptember 29. 12:13
Október 2. és október 26. között Budapestről Bécsen keresztül Münchenbe közvetlen járatok nem közlekednek, a Salzburgba és Linzbe utazóknak is át kell szállniuk Bécsben.
Október 2 és 26 között nem jár a Railjet Budapest és München között, ebben az időszakban a magyar fővárosból induló szerelvények végállomása Bécs, így a német városba csak átszállással lehet majd eljutni, írta meg a Hvg.hu az osztrák szövetségi vasút közleménye alapján.
Megjegyzik, hogy az utazók mindenképpen előre vegyenek helyjegyet, mert a győri vasúti fővonal felújítása miatt sok MÁV-járat kiesett, így jelentős növekedés várható a Railjettel utazók számában. Felhívják a figyelmet, hogy a Budapest–Szentgotthárd–Graz vonalon mindkét irányban vonatpótló buszokat indítanak, melyek Kelenföldön és Tatabányán is megállnak, de ezektől is késések várhatók, a közúti forgalom miatt. A Budapest–Bécs vonalon a MÁV építési munkálatai miatt szeptember 18. óta már eleve 20-30 perces késésekkel kell számolni, mindkét irányban.
Vitézy Dávid péntek reggel Facebook-posztban reagált. Azt írta, az osztrák vasút a vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után jelentette be egyoldalúan, hogy jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München fele továbbmenő budapesti railjet vonatokat. (A MÁV korábbi közlése szerint a vágányzár alatt a nemzetközi vonatok többsége változatlan menetrend szerint közlekedhet.)
Szerinte ezt nyilván azért teszik, mert szeretnék, ha Ausztriában pontosan járnának a vonatok, tehát a késve érkező budapesti vonatra nem fognak várni.
„Mivel a nemzetközi vonatokon kívül minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, felfoghatatlan számomra, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben menetrend szerint odaérjenek Bécsbe. Ez tényleg a legkisebb odafigyelés vagy a probléma megoldásának szándéka mellett sikerült volna. Az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni – az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál.”
Vitézy Dávid korábban arról beszélt, hogy több ezer milliárd forint hiányzik a MÁV kasszájából:
Nyitókép: Jászai Csaba / MTVA / MTI