Belföld

Televizelt bokrokkal és orrfacsaró bűzzel alakul Budapest második bulinegyede

Kovács IstvánKovács István

2023. június 30. 11:32

Esténként és éjjelente üvöltöző, tökrészeg turisták, tömény, kipufogókból ömlő füst, a Szent István parknál dolgukat végző külföldiek – ezekről számoltak be az rtl.hu-t megkereső újlipótvárosiak, akiknek elegük van a Carl Lutz rakparton található kikötőből és annak hozadékából. Viszont azóta, hogy elkezdtünk foglalkozni az üggyel, több pozitív fejlemény is történt a városrészben.

A Carl Lutz rakpart második bulinegyedként kezd funkcionálni – mondták az rtl.hu-nak helyi civilek, akik meglehetősen el vannak keseredve. Szerintük a bulinegyedesedés egyik fő mozgatórugója, hogy a rakparton kikötő sétahajók közül nem egyen „all you can drink” bulikat tartanak, vagyis egy befizetett összegért cserébe annyit lehet inni, amennyit nem szégyell, vagy bír a vendég. Az egyik ilyen hajót például így hirdetik:

A túra során vendégeink érdekességeket tudhatnak meg az egyes látnivalókról. Az utazás időtartama 1,5 óra kellemes zenével a háttérben. A csomag korlátlan számú proseccót is tartalmaz száraz és félédes változatban, valamint házi limonádét.


Amikor elmentünk megnézni az éjszakai életet a rakparton azt láttuk, hogy egy német fiatalokból álló csapat épp a maradék proseccót itta meg húzóra, majd miután a hajó kikötött, a csapat fele bevetette magát egy taxiba, míg a másik része a Szent István parkot célozta meg, hogy könnyítsen magán. Még csak este 8 óra után jártunk nem sokkal, családok sétáltak a parton, miközben a bokrokat éppen televizelték és telehányták. A helyi civilek a korlátlan alkoholfogyasztásban látják a probléma gyökerét, ugyanakkor egy hajós forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy senki sem kényszeríti a fiatalokat, hogy leigyák magukat és a kulturált alkoholfogyasztásra nem nekik kellene megtanítani az ifjúságot. 

Az árak egyébként nem túl magasak. Találtunk 18 euróért (6700 forint) és 25 euróért (9300 forint) is korlátlan italfogyasztós dunai sétahajózást, ennyi pénzért ritkán tudnak lerészegedni a turisták, így nem meglepő, hogy sokan kihasználják a lehetőséget.

Kerestük az egyik korlátlan prosecco-fogyasztást kínáló hajós vállalkozást, a Rubin Groupot, ők arról számoltak be, hogy a jövő héttől megszüntetik két késői járatukat, melyeket eddig 22.00 és 23.00-órától indítottak, így az utolsó járat 22.00 óráig be fog futni, vagyis éjjel ők már nem visznek turistákat a környékre. Emellett a vendégeik figyelmét több alkalommal is felhívják a mérsékelt alkoholfogyasztásra audio és vizuális eszközök bevonásával is, a terméküket lecserélik egy alacsonyabb alkoholtartalommal rendelkező variációra.

Ugyanakkor azt is leszögezték a válaszukban, gondot jelent, hogy a rakpart felújításából kimaradt egy WC megnyitása. „Az év elejétől kapcsolatban állunk a megfelelő hatósággal annak érdekében, hogy a jelenleg fennálló probléma elháruljon és az illemhelyiség megnyitása mielőbb megtörténhessen, de eddig sajnos nem jártunk sikerrel. Ennek ellenére illemhelyiség természetesen hajóinkon is adott a vendégek számára” – tették hozzá. A cég leveléből az is kiderült, hogy tartják a kapcsolatot a helyi lakókkal.

Több száz intézkedés, rengeteg mentős riasztás

Az biztos, hogy a részegekkel a parton komoly probléma van. Tavaly a XIII. kerület közterület-felügyelői mintegy 300 alkalommal intézkedtek – tudtuk meg az egyik civiltől. Idén már súlyosabb a helyzet, lassan már most elérik ezt a számot.

A kerület tájékoztatása szerint a május 1. és június 15. közötti időszakban összesen 268 alkalommal volt szükség felügyelői intézkedésre, ebből 133 esetben alkalmaztak valamilyen szankciót, bírságot vagy feljelentést. A helyszíni bírság mértéke jogsértéstől függően ötezertől ötvenezer forintig terjedhet, feljelentés esetén elérheti a helyszíni bírság összegének dupláját is – közölték.

A XIII. kerületi önkormányzat arról is beszámolt, hogy a rakparton, illetve a környékén 20 darab közterületi térfigyelő kamera működik és a területet rendszeresen ellenőrzik a Közterület-felügyelet munkatársai. Idén a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal (FÖRI), a BKK-val, a NAV-val és a fogyasztóvédelmi hatósággal két alkalommal közös éjszakai akcióban ellenőrizték a taxiszolgáltatókat, és további ilyen akciókat ígértek.

Nem csak a büntetések számából derül ki, hogy gond lehet, az Országos Mentőszolgálat adatai is erre utalnak. Azt írták, hogy 2018. november elseje óta 105 esetben riasztottak mentőegységet a Carl Lutz rakpart területére, „összesen 70 fő negyven év alatti, 59 fő harminc év alatti, 22 fő húsz év alatti beteghez, közöttük 68 esetben merült fel valamilyen formában alkoholos/kábítószeres befolyásoltság”. 

Egy diagramot is mellékeltek a válaszukhoz, abból az derült ki, hogy az elmúlt fél évben nőtt meg az eseteik száma, tulajdonképpen hetente többször is menniük kellett a Carl Lutz rakpartra alkoholos rosszullét miatt:

Tömény szmogban fogant a Duna parton Budapest legújabb bulinegyede részeg turistahordákkal

A szmog

Az újlipótvárosiak másik komoly problémája a sétahajókkal az, amit kipufognak magukból. Négy éve a Levegő Munkacsoport végzett méréseket, ezek „azt mutatták, hogy a Duna-parton jelentős a légszennyezettség, gyakran meghaladja az órás határértéket a nitrogén-dioxid-koncentráció, és számos alkalommal lényegesen magasabb volt, mint amit ugyanabban az időszakban a környező, forgalmas közúti csomópontoknál lévő hivatalos mérőállomások mutattak”. Már 2019-ben is arra panaszkodtak a helyiek, hogy nem lehet ablakot nyitni, azóta a helyzet nem változott, továbbra sem lehet szellőztetni, ami nyáron az esti órákban a felmelegedett lakásokban szinte létkérdés lenne.

A kipufogószag zöme a rakparton megálló sétahajókhoz köthető, ráadásul az sem segít a helyzeten, hogy az uralkodó szélirány nyugatról keletre tart, vagyis amit a hajók kiontanak magukból, azt a szél beviszi a házak közé.

Ebben a kérdésben több előrelépés történt az elmúlt időszakban. A XIII. kerület közgyűlése módosította az építési szabályzatot, ami alapján kevesebb lesz a Margit híd és az Árpád híd között az úszóművek és hajók száma. 

Az új rendelet szerint 15 kikötőt engedélyez az önkormányzat, a kikötőkhoz két hajó köthet ki. Jelenleg ez a szám 25 úszómű, illetve 50 hajó. Azt várják a döntéstől, hogy jóval kevesebb lesz a károsanyagot kibocsátó vízi jármű, illetve ahogy fogalmaztak, ezzel a Duna-partot valamennyire vissza tudják adni a lakosságnak. A rendelet augusztus 1-től lesz érvényben, valószínűleg javulni fog a helyzet, mivel 30 hajó kevesebbet füstöl, mint 50.

A szmoghelyzetet bonyolítja, hogy arra nincs konkrét előírás, hogy csak modern, komoly szűrőkkel ellátott hajók köthessenek ki a kikötőkben – erről már a MAHART Passnave tájékoztatotta az rtl.hu-t. Ugyanakkor a hajóknak meg kell felelniük az európai szabványnak. Azt is közölték, hogy a Duna magyarországi szakaszán csak érvényes műszaki engedéllyel rendelkező hajók közlekednek. A hajómotorok károsanyag-kibocsátását a „nem közúti járművekbe beépített belsőégésű motorok megfelelőségi szabványa” biztosítja. Az előírásban az IMO (International Maritime Organization) által felügyelt Tier1-3 kategóriák léteznek.  A MAHART PassNave Kft. flottája a folyamatosan zajló felújításnak és karbantartásnak köszönhetően zömében Tier 2-3-as motorral rendelkezik, a szállodahajók pedig a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak tesznek eleget kialakításukkal – írták.

A Fővárosi Önkormányzat is szigorításról számolt be az rtl.hu-nak. Azt írták, hogy egyedileg bekerültek a motorhasználatra vonatkozó előírások a közterület-használati megállapodásokba. Ilyen például, hogy a kikötő elhagyása előtti 15 perces időszakot kivéve megtiltották a kikötőkben való motorhasználatot, emellett előírták, hogy a hajók szükséges energiaigénye kizárólag a kiépített elektromos hálózaton keresztül biztosítható. „Az ügyfelek annak tudatában írták alá a megállapodásokat, hogy ezen kötelezettségeket betartják és a használókkal betartatják. Ugyanakkor hosszú távú, tartós megoldást csak a Duna-parti Építési Szabályzat módosítása fog tudni nyújtani. A DÉSZ módosításával kapcsolatos egyeztetések jelenleg is zajlanak” – közölték.

A motorhasználatra vonatkozó módosítások már életbe léptek, de a rakparton még mindig érezhetően erős a szmog. Az már a jövő zenéje, hogy a kikötői helyek számának csökkentése mekkora megtisztulást fog eredményezni. 

Nyitókép: A Legenda névre keresztelt, Moszkva típusú motoros személyhajó halad el a Margit hídnál hegymenetben a Duna folyón a Carl Lutz rakpart kikötői felé. Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László.

#Belföld#sétahajó#carl lutz rakpart#xiii. kerület#rapszódia#hajók#kikötő#fővárosi önkormányzat#országos mentőszolgálat#ma#újlipótváros