Egy rejtőzködő, hatalmas fekvőrendőr rombolja az autókat a 18. kerületben
2023. június 2. 12:33
Egy méretes forgalomlassító fenyegeti az autósokat Budapest 18. kerületében. A fekvőrendőrt gyakran csak utolsó pillanatban veszik észre a sofőrök. Ottjártunkkor elég volt húsz perc, hogy lássunk füstölgő gumikkal vészfékező kamiont, ugrató furgont, és nagyot csattanó autót. Az önkormányzat az rtl.hu megkeresésére közölte, szerintük nincs vele probléma, de azért igyekeznek láthatóbbá tenni a forgalomlassítót.
Én értem, hogy lassítsuk a forgalmat, de ez nem lassít, hanem tönkretesz minden autót.
Így jellemezte a budapesti 18. kerületben lévő Teleki utcában található forgalomlassítót az egyik közeli házban élő Falusi Mariann. A családi házas övezetben felépített hatalmas fekvőrendőrt az utca 2018-ban megindított felújításakor alakították ki, de olyan nagy lett, hogy „még a munkások is csodálkozva nézték, amikor építették”.
Hogy miért épült oda a fekvőrendőr, arra az önkormányzat nem tudott választ adni. Az ugyanis még az előző városvezetés idején készült, amikor a fideszes Ughy Attila volt a polgármester. Petrovai László alpolgármester az rtl.hu kérdésére azt írta:
Pontosan nem tudjuk az okát, hiszen az előző választási ciklusban épült, és ilyen léptékű dolgokról az ellenzéki képviselők nem tudtak.
A Párbeszéd politikusa szerint azért épülhetett a fekvőrendőr, mert az utcában jelentős az átmenő forgalom, és az áthajtó autósok „az utca szélessége miatt szívesen gyorsultak fel.” Az utca felújításakor egy másik forgalomlassító küszöböt is kiépítettek egy kereszteződésbe. Erre az egész kereszteződést lefedő fekvőrendőrre a közeli KRESZ Parkban játszó, tanuló gyermekek védelme miatt volt szükség – közölte az alpolgármester.
Egymás után csapják oda a kocsijukat a sofőrök
A Teleki utca 39. előtti fekvőrendőrt építő munkások aggályai azonban nem voltak alaptalanok. Falusi elmondta, hogy már az első napokban szanaszét törte rajta az autóját egy sofőr, még azelőtt, hogy kiraktak volna elé egy 30-as korlátozó táblát. Az autót, ami akkorát csattant, hogy „mind a négy kerekéről szétrepült a dísztárcsa”, autómentő szállította el.
Falusi végül bejelentést tett az önkormányzatnál a fekvőrendőr miatt. A probléma elmondása szerint az, hogy eredetileg túl meredekre csinálták a küszöb két végén kialakított felhajtót, és
így majdnem olyan volt, mintha egy padkának mentél volna neki.
„Indokoltnak találták a bejelentésemet, és egy héten belül kijavították. Nem bontották szét az egészet, hanem a végeinél tompították a lejtést.”
Bár a fel- és lehajtókat laposabbá tették, a forgalomlassító azóta is egymás után szedi az áldozatait. Falusi elmondta, mindennap lehet hallani, hogy autósok csikorgó gumikkal fékeznek, óriási csattanással odavágják az autó elejét az aszfalthoz, vagy ahogy furgonok és teherautó rakterében hangos dörrenéssel vágódik a padlóhoz az elszálló rakomány.
Nincs olyan nap, hogy ne hallanék ilyen iszonyatos hangot. Ülünk kint, eszünk, és már annyira megszoktuk, csak annyit reagálunk: már megint egy autó. Ha egy órát itt ülnénk a teraszon, érdekes dolgokat lehetne hallani.
Hogy ez milyen sokszor előfordul, azt jól látni az aszfaltburkolaton, ahol több tucatnyi bevágás jelzi, hova csapódott be egy-egy autó alja, centiméter mélyen szántva fel az aszfaltréteget.
„Nagyon sok autó van, ami itt előttünk áll meg, és a vezető kiszáll, majd benéz az autója alá, körbejárja, ellenőrzi, hogy meg van-e még a kereke”– mondta a nő.
Rejtőző fekvőrendőr
A legnagyobb gond, hogy a fekvőrendőr szinte láthatatlanul lapul az úton, annak ellenére, hogy hatalmas. Az úttest teljes hosszát elfoglaló, és nagyjából négy méter hosszú, térkővel befedett forgalomlassító fák árnyékában rejtőzik, és a délelőtti és délutáni napsütésben még akkor is szinte észrevehetetlen, ha az arra járó sofőr tudja, hogy mit keressen.
Aki pedig életében először téved a környékre, annak esélye sincs, csak az utolsó pillanatban veszi észre az objektumot. Annak ellenére, hogy nagyjából negyven méterrel előtte egy harmincas sebességkorlátozó, valamint egy „egyenetlen úttestre” figyelmeztető tábla, amivel a sebességcsökkentő küszöbökre is fel szokták hívni a sofőrök figyelmét.
Ezt tapasztalta az rtl.hu is, amikor kimentük a helyszínre. Hogy a küszöb milyen nehezen látható, az akkor arra járó autósok reakciói is bizonyították.
Húsz perc alatt láttunk kamiont, ami már csak akkor kezdett el hosszú féknyomot hagyva vészfékezni, amikor nekiment a forgalomlassítónak, egy furgont, ami szinte átugratott rajta, miután a sofőr látszólag észre sem vette az akadályt, egy autót, aminek alja hangos csattanással csapódott az aszfaltnak, és több, nagyobbat fékező járművet.
A fekvőrendőrt azonban nem csak nappal nem lehet észrevenni, hanem este sem, annak ellenére, hogy pont mellette van egy lámpaoszlop. Falus Mariann elmondta:
Amikor nyáron nyitott ablak mellett alszom, és hallom, hogy megy egy autó, már húzom össze magam, hogy ismeri-e a területet, vagy csattanni fog-e.
Volt, hogy nagy villogásra ébredt, és amikor kinézett az ablakon, látta, hogy egy autómentő érkezett, hogy elvigye a fekvőrendőr egyik mozgásképtelenné vált áldozatát. „Szomszédék néztek ki az ablakon, és mondták is a pasinak, hogy történt itt már többször is ilyen, amikor felrakták a trailerre az autóját.”
Bár az utcában lakó emberek elmondása szerint több autó is tönkrement, az önkormányzattól megtudtuk, hogy kártérítési igényt senki sem nyújtott be hozzájuk a fekvőrendőrrel kapcsolatban. Petrovai László az rtl.hu-nak elmondta, hogy az önkormányzat megítélése szerint „nincs ezzel a forgalomlassító küszöbbel műszaki probléma”, hozzátéve, hogy „a szabályokat betartó járművezetőknek nincs mitől tartaniuk”.
Az alpolgármester jelezte, hogy a fekvőrendőrön harminc kilométer per órás sebességgel biztonságosan át lehet menni, anélkül, hogy az autóban bármilyen kár keletkezne. Annak „magassága és belépő élének meredeksége ugyanis nem olyan nagy”, hogy veszélyt jelentsen a szabályosan haladó autókra – közölte Petrovai László.
Ottjártunkkor az arra járó sofőrök azonban egészen másként reagáltak, amikor odaértek a fekvőrendőrhöz. Azok, akik időben észlelték, vagy tudták, hogy ott van, szinte állóra fékeztek előtte, és csak nagyon lassan és óvatosan mertek átmenni rajta.
Láthatóvá teszik
Az önkormányzat az rtl.hu megkeresésére válaszolva jelezte, hogy lépéseket tesznek azért, hogy a fekvőrendőrt könnyebben észre tudják venni a sofőrök. Petrovai László közölte, hogy „útburkolati jellel – 3-3 sárga hegyesszögű háromszög a küszöb két oldalán – jobban érzékelhetővé teszik” a forgalomlassítót. Mint elmondta, jelenleg is zajlik a kerületben az ilyen forgalomlassítók jelölése megfelelő felfestéssel, hozzátéve, hogy „kollégáink (a Teleki utcai fekvőrendőrhöz) is el fognak jutni”.
Tragédiát okozhat a nem látható fekvőrendőr
Hogy milyen veszélyes is lehet egy nehezen észrevehető forgalomlassító, egy 13. kerületi küszöb bizonyítja.
Tavaly nyáron egy robogós halt meg Újlipótvárosban, miután előzés közben ráment egy nehezen észrevehető forgalomlassítóra, és az úgy megdobta, hogy negyven métert repült.
A halálos baleset után a környéken lakók elmondták, hogy a magasra emelt küszöböt nem jelezte semmi, nem volt feltűnő színnel kiemelve, ezért az arra csak ritkán közlekedők nem is számítottak rá, és rendszeresen lehetett hallani nagyot döccenő, nyekkenő autókat is.
Nyitókép: rtl.hu